Hoe je brein zich tegen je keert

 

Zoals je op de afbeelding kunt zien bestaat het brein (volgens Paul MacLean) uit drie gedeeltes.
Deze hebben ieder hun eigen functie. Eén van die drie kan het je behoorlijk lastig maken als je iets aan jezelf wilt veranderen. En dat wil je als je af wilt vallen. Je wilt je omvang veranderen en daarbij hoort het veranderen van je eetpatroon en waarschijnlijk ook je beweegpatroon. Want als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.
Dat deel dat je tegenhoudt is je reptielenbrein. Deze zorgt namelijk dat je kunt overleven en houdt koste wat kost in stand wie je denkt dat je bent. Wanneer jij wilt veranderen, komt je reptielenbrein in opstand en stuurt in milliseconden allerlei gedachten je kant op die ervoor gaan zorgen dat je datgene doet wat zorgt dat je blijft wie of wat je bent. Een voorbeeldje:

Je besluit dat je 20 kilo af wilt vallen in een jaar tijd. Je besluit elke ochtend om 06.00 op te staan om hard te gaan lopen en je neemt je voor vooral gezonde voeding in huis te halen de volgende keer dat je boodschappen gaat doen.
En dan gaat de wekker om 06.00. Je wordt wakker en denkt maar één ding: snooze.
Je kunt best blijven liggen omdat je laat naar bed bent gegaan en een drukke dag voor de boeg hebt. Je hebt je rust hard nodig nu. Morgen begin je echt.

De gedachten die je dan (om 06.00 in dit voorbeeld) hebt, gaan je niet dichter bij je doel brengen. Die zorgen er juist voor dat je keuzes maakt die je huidige leven in stand houden. En dat is je reptielenbrein. Dat is niet goed of fout. Het is wat het is. Het reptielenbrein kan ook zeer nuttig zijn. Wanneer je bijvoorbeeld naar de overkant van een groot ravijn wilt en de snelste weg is een erg gammele brug die kraakt als je er alleen al naar kijkt, dan denk je waarschijnlijk ‘wacht even, dat gaan we niet doen, dat wordt mijn dood’. Gelukkig maar dat je reptielenbrein zich laat horen toch?!

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je gedachten vaak bepalen wat je gaat doen. Nogmaals, dat is niet goed of fout. Wanneer je opmerkt dat je gedachtestroom gaat werken, laat het dan gaan. Geef er geen oordeel aan, ze zijn wat ze zijn. Maar kies volgens je doel en niet volgens je gedachten op dat moment. Om in het voorbeeld te blijven, merk op dat je denkt dat je gerust kunt blijven liggen en sta vervolgens toch op om te gaan hardlopen. Je hoeft het niet met een lach op je gezicht te doen, maar doe het, want dat gaat ervoor zorgen dat je je doel bereikt. Je wilt afvallen en dit gaat je helpen. Dus hup, aan de gang.

Wat heb jij met jezelf afgesproken om je doel te behalen? Laat je reptielenbrein maar lekker kletsen en kom je afspraken na!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *