4 tips om van je eetbuien af te komen

 

Als je last hebt van eetbuien dan herken je je hierin:
– eetbuien zijn een groot onderdeel van je leven en voelen als een drug, een verslaving (je wil ervan af maar het lukt niet).- vóór een eetbui heb je gedachten met argumenten om te gaan eten (ik ben zielig, morgen begin ik echt).
– na een eetbui voel je je schuldig dat je weer teveel hebt gegeten en voel je je nog rotter (waarom doe ik dit nou?!).
– je neemt je voor het de volgende dag beter te doen, maar voor de dag om is, heb je al weer meer gesnoept dan je wilde.

Om dit te voorkomen, kun je gebruik maken van de volgende tips. Je kunt ze meteen toepassen in je dagelijkse leven. Misschien niet alle 4 tegelijk. Kijk welke je het meest aanspreekt of het gemakkelijkst lijkt toe te passen en start daarmee.

Tip 1: de 10 minutenregel
Als je de drang voelt te gaan eten, dan zeg je tegen jezelf dat je dit pas over 10 minuten mag. Op deze manier vecht je niet tegen de gedachte dat je wilt gaan eten (vechten maakt de gedachte alleen maar opdringeriger), maar parkeer je die alleen eventjes. In die 10 minuten ga je waarschijnlijk iets anders doen zodat je afgeleid bent. In de tussentijd zakt de drang weg en is daarmee je eetbui voorkomen.

Tip 2: Bereid jezelf voor
Denk in de avond na over je planning van de dag erna. Krijg je het druk? Zijn er veel loze momenten? Welke moeilijke momenten kun je verwachten en hoe ga je daarmee om? Als je het druk hebt, kun je wellicht van te voren je maaltijd klaarmaken zodat je bij thuiskomt alleen maar op hoeft te warmen wat je vooraf vers bereid hebt. Of misschien neem je extra fruit mee zodat je niet te lang niets gegeten hebt en te grote honger krijgt. Een goede voorbereiding is het halve werk.

Tip 3: Vecht niet tegen je gevoelens
Probeer gevoelens niet weg te stoppen, Je mag verdietig, boos, moe of chagrijnig zijn. Dat is helemaal niet erg. Dat ben je niet voor niets, daar is een reden voor. De oplossing vind je hoe dan ook niet in de koelkast en in de koektrommel evenmin.
Als je moe bent, erken dat dan en ga gewoon naar bed. Ben je boos, gooi het eruit door lekker te schelden of een flinke wandeling te maken om af te koelen. Als je verdrietig bent, huil dan gerust. Schrijf je gevoelens op zodat het daar een plek krijgt. Als je ertegen gaat vechten, wordt het probleem alleen maar groter. Het wordt in ieder geval niet opgelost als je in de vechtmodus gaat.

Tip 4: Ben niet te streng voor jezelf
Sta jezelf toe om af en toe wat lekkers te nemen. Eén keer per dag een koek, een ijsje of een paar stukjes chocolade eten is echt niet erg. Daar kom je niet van aan. Wanneer je af en toe wat neemt dan is de behoefte aan ‘lekkers’ minder erg. Je mag het immers elke dag. Je kunt je er zelfs op verheugen (wat zal ik morgen eens voor lekkers nemen?). Op die manier ben je niet bezig wat niet mag, maar met wat wél mag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *