4 tips om door te blijven zetten

positief denken helpt

Yes, je gaat er helemaal voor. Je hebt je ingeschreven bij de sportschool en je hebt gezonde boodschappen in huis gehaald. Nu ga je ervoor. En dan vind je jezelf een week (misschien twee weken) later op de bank (niet in de sportschool) met een zak chips (geen fruit) en een glas cola.
Hoe kan het toch dat je niet doorzet? Ik heb 4 tips voor je, die je daarbij helpen.

  1. Positief denken
    Richt je op wat je gaat bereiken, niet op wat je ‘moet’ doen om dat te bereiken.
    Wel: ‘Ik zeg ‘nee’ tegen die reep chocola, omdat ik aan het eind van de week weer afgevallen wil zijn’.
    Niet: ‘Ik zeg ‘nee’ tegen die reep chocola, omdat ik dan dik blijf, ik mag geen snoep.

    Wel: ‘Ik ga regelmatig sporten, omdat ik slanker wil zijn en me fitter wil voelen’.
    Niet: ‘Ik moet twee keer in de week sporten.

  2.  Delen
    Vertel mensen wat je doel is, wat je wilt bereiken. Door dit te delen met anderen wordt het echt. De kans dat je er dan aan blijft werken, is vele malen groter. Je wilt niet hoeven te zeggen dat het niet gelukt is.

    Daarnaast kunnen anderen je helpen. Als je geen zin hebt om te gaan sporten, kunnen ze je stimuleren om wèl te gaan. Wellicht gaan ze met je mee, dat is nog gezellig ook.

  3. Rust
    Zoek naar balans in je leven. Steeds willen presteren, van het een naar het ander blijven rennen en geen pauze nemen, zorgt ervoor dat je, puur praktisch, geen tijd hebt om goed voor jezelf te zorgen. Wanneer je zorgt dat je voldoende ontspanning krijgt, gaat dat stress tegen. Stress is slecht voor je gezondheid. Je slaapt slechter en dat maakt dat je minder scherp bent en minder goede keuzes maakt. Ook ga je daardoor meer eten, je lijf komt niet tot rust waardoor het om meer energie blijft vragen, met als gevolg dat je meer gaat eten (en vaak niet de gezondste dingen).
    Rust in je hoofd, krijg je daar te plannen. Komt er een drukke dag aan morgen? Maak dan vandaag eten klaar dat je morgen snel op kunt warmen. Veel beter dan een magnetronmaaltijd, want je hebt het zelf met verse producten gemaakt.


  4. Mogelijkheden en vaardigheden gebruiken
    Onderweg zul je tegenslagen krijgen. Iemand heeft kritiek op je, je krijgt geen vrij van je baas, de wasmachine gaat stuk, er is file of je vriend(in) is boos op je. Je hebt dit niet in de hand. Wat je wèl kunt bepalen is hoe je ermee gaat. Sta je in de file, zodat je niet meer naar de sportschool kan? Laat de hond dan wat langer uit of sta de volgende ochtend vroeg op om te gaan sporten. Blijf niet hangen in dat je niet hebt kunnen sporten toen je dat wilde, maar kijk naar wat je daarvoor in de plaats kan zetten. Wat kan wel? Welke mogelijkheden heb je?
    Er komen mindere momenten. Bedenk vooraf hoe je daarmee om wilt gaan. Als het zich dan voordoet, weet je hoe je kunt handelen. Je zult vallen, maar zorg dat je vaker weer opstaat.

    Meer weten? Download mijn gratis ebook ‘Hoe je een goede start maakt met afvallen in 2 stappen zonder dieet’
Gratis ebook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *