Deze 2 dingen zijn de basis om af te vallen

 

Waar begin je als je af wilt vallen en wat is het tweede wat je doet?
Daar krijg je in dit blog antwoord op en dat is ook meteen alles wat je weten moet. Als je deze twee dingen toepast, val je af op een manier die bij je past en die voor de rest van je leven vol gaat houden. Fijn toch?!

Punt 1: Eet minder dan je nodig hebt

Ooit las ik een blog over voedingsmiddelen die je zou moeten vermijden als je af wilt vallen. Zo zijn chips en patat dikmakers, maar mogen gekookte aardappelen wel bijvoorbeeld. Grote onzin!
Als je af wilt vallen, mag je best chips, chocola, wijn, ijs, snoep en andere vette en suikerrijke voedingsmiddelen eten. De MacDonalds hoeft niet vermeden te worden en een gevulde koek is gewoon lekker!

Als je af wilt vallen is maar 1 regel belangrijk: eet minder dan je verbruikt.

Het gaat er daarbij om hoeveel calorieën je eet en niet welke calorieën je eet.
Bekijk de volgende rekensommetjes eens:

Verbruik: 2000 calorieën
Inname: 2200 calorieën
Uitkomst: + 200 calorieën per dag = gewichtstoename

Verbruik: 2000 calorieën
Inname: 1700 calorieën
Uitkomst: – 300 calorieën per dag = gewichtsverlies

Is het echt zo simpel? Ja! Het is echt zo simpel.
Of je nu 1700 calorieën suiker of sla eet, je eet minder dan je verbruikt dus je valt af.
Is het aan te raden om op een dag alleen maar 1700 calorieën suiker te eten? Ik denk het niet, ik geloof niet dat je je daar prettig bij voelt. Maar laten we eerlijk zijn, van alleen 1700 calorieën aan sla ook niet. Ik krijg al honger als ik er aan denk.

Laat je niet wijsmaken dat brood een dikmaker is of dat chips uit den boze is. Geen enkel voedingsmiddel is een dikmaker of is slecht voor je. Het gaat om het totaal van wat je op een dag eet. Als je op een dag niet meer dan 1700 calorieën eet en er wel 2000 verbrand, dan val je af (zie rekensommetje). Hoe je die 1700 calorieën invult doet er niet toe.

Kies waar je je goed bij voelt. Doe wat bij je levensstijl past en eet daarbij niet te veel.
Dat dit niet altijd gemakkelijk is dat weet ik uit ervaring, maar het is wel de enige manier om af te vallen.
Nogmaals:

Inname – verbruik = gewichtstoename/gewichtsverlies

Welke getallen ingevuld moeten worden bepalen of er sprake is van toename of verlies; aan jou de keus.

Punt 2: Eet waar je je goed bij voelt

Bij punt 1 stipte ik het al aan. Kies waar je je goed bij voelt. Als de eerste stap is toegepast, kun je gaan ontdekken waar jij je het prettigst bij voelt. Daaruit komt een bepaalde basis. Vind jij het prettig om stevig te ontbijten of houd je meer van de warme avondmaaltijd? Heb in de middag vaker honger dan in de ochtend of wil je wat kunnen eten als je in de avond op de bank zit? Kun je tarwe niet goed verdragen of reageer je sterk op lactose? Dat zijn allemaal zaken die je jezelf af kunt vragen en die je gaat ontdekken. Uiteindelijk weet jij voor jezelf waar je je het meest fit bij voelt en dat is je basispatroon.

Daar ga je vervolgens in variëren afhankelijk van hoe je dag eruit ziet. Ga je sporten, heb je een verjaardag of is het je werkdag op kantoor? Als je gaat sporten eet je anders dan wanneer je de hele dag op kantoor zit. Dan neem je waarschijnlijk meer koolhydraten voor het sporten en eiwitrijke voeding daarna. Daar hoef je op een werkdag niet bij stil te staan bijvoorbeeld.
Dit en nog vele andere mogelijkheden bepalen hoe je omgaat met je voeding op een bepaalde dag.

Conclusie

  1. Eet minder dan je verbruikt
  2. Eet wat, wanneer en waar je je het best/prettigst/meest fit bij voelt

Vragen of meer info?
info@fitmetfemke.nl
Je kunt altijd geheel vrijblijvend met me in gesprek, ook op afstand via Skype.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *