3 tips om je zelfbeheersing te verbeteren

 

Om af te kunnen vallen heb je zelfbeheersing nodig. Je hebt ‘willpower’ nodig.
Zoals we allemaal weten is die zelfbeheersing niet altijd zo aanwezig als we graag willen.
Je kunt best een tijdje ‘nee’ zeggen tegen dat bakje chips op die verjaardag, maar na een uur zwicht je wellicht uiteindelijk toch. En dat wil niet zeggen dat je zwak bent, dat is menselijk.

Het goede nieuws is dat je je zelfbeheersing kunt trainen. Je kunt er beter in worden.
In een filmpje dat ik tegenkwam op youtube wordt dat prima uitgelegd.
Ik vat het hier samen, maar heb ook een link toegevoegd voor als je het hele filmpje (ruim 4 min) wilt bekijken.
Wat hierin wordt beschreven is,  kan ik uit eigen ervaring kan beamen. De tips die daar genoemd worden pas ik ook in mijn eigen leven toe en daar ervaar ik dagelijks de positieve uitwerking van. De ene dag meer dan de andere, maar hé, ik ben ook maar een mens (gelukkig).

De drie dingen die ik toepas in mijn leven zijn de volgende:

  • voldoende slapen
  • ontspanning pakken (mediteren)
  • belangrijke zaken eerst

Voldoende slaap
Wanneer je voldoende slaap krijgt, kun je de dag beter aan. In alle opzichten. Zo ook wat betreft je zelfbeheersing. Als je goed bent uitgerust is het gemakkelijker de juiste keuzes te maken. Om te kiezen voor een appel in plaats van voor een taartje bijvoorbeeld. Of om dat jurkje in de winkel te laten hangen, omdat je die niet nodig hebt (ook al is -ie nog zo mooi).

Ontspanning pakken
Ik plan mijn dagen zo in, dat ik momenten van ontspanning heb. Daarbij doe ik regelmatig korte ontspanningsoefeningen. Je wordt er rustiger van en dat helpt alles in perspectief te zien. Het is echt niet nodig hele meditatiesessies te volbrengen elke dag. Regelmatig een paar minuten op je ademhaling letten bijvoorbeeld, heeft al positieve effecten op je hersenen.
Een cursus mindfullness en een boek over ademhaling (verademing Bram Bakker/Koen de Jong) hebben me daarbij geholpen.

 

Belangrijke zaken eerst
Begin niet meteen in de ochtend met het openen van je Facebook, je mail of je whatsapp. Je krijgt dan meteen een hoop informatie tot je waar je iets mee ‘moet’. Dan ben je al moe voordat je aan de belangrijke zaken, zoals je werk, moet beginnen. Zeg dan nog maar eens ‘nee’ tegen die paaseitjes op je bureau (of het bureau van je collega of bij de toonbank in een winkel etc). Je bent immers al ‘moe’ van alle dingen die meteen bij het opstaan via je telefoon tot je komen.
Zet ook je Facebook etc uit als je op je computer aan het werk gaat. Elke melding haalt je uit je concentratie en het duurt zeker 15 minuten voor je die weer terughebt (dat verzin ik niet zelf, dat is onderzocht). Ook dat zorgt ervoor dat je zelfbeheersing moe wordt.

Pas deze drie tips toe en je zult merken dat je zelfbeheersing met sprongen vooruit gaat. In ieder geval met stapjes en dan kom je er ook.
Succes!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *