Om af te vallen is er maar één remedie, minder eten dan je verbruikt.
In dit blog ga ik je 9 tips geven om je op te weg te helpen dit te doen, zonder dat je je hele eetpatroon om hoeft te gooien.

Pik er 3 uit die je meteen gaat toepassen en je bereikt al best veel!

  1. Drink water, thee en koffie (zonder suiker!)
    Stop met het drinken van vruchtensappen. Hierin zit veel suiker en bevat zodoende veel calorieën. Dat geldt ook voor vers geperste sinaasappelsap. In een glas gaan al gauw drie sinaasappels. Je kunt beter een glas water en een sinaasappel pakken om te eten. Dat scheelt je zomaar twee sinaasappels aan calorieën!
  2. Koop een grillpan
    Bakken in een grillpan gaat prima zonder bakboter of olie. Dat scheelt je zomaar 100 calorieën per keer dat je vlees of vis bakt. Over een hele week gezien krijg je dan ongemerkt al veel minder binnen.
  3. Matig met sauzen
    Sauzen zijn dikmakers. Vraag in een restaurant de saus apart zodat je zelf kunt bepalen hoeveel erop gaat. Thuis gebruik je gewoon minder. Doe het eerst eens op een eetlepel, dan ben je bewuster van de hoeveelheid.
  4. De helft van je bord vullen met groente
    Groente is gezond en lekker. Daarnaast bevat het weinig calorieën, maar wel veel vitaminen en mineralen. Win-win!
    Door de helft van je bord met groente te vullen, eet je minder aardappelen en vlees, maar heb je nog steeds een vol bord voor je neus. Je eet qua massa evenveel, maar minder in calorieën.
  5. Eet langzaam
    Als je langzaam eet geniet je meer van het eten. Daarnaast krijgen je hersenen pas na een 10-15 minuten een signaal dat ze genoeg hebben gehad. Als je langzamer eet, krijg je dat signaal eerder en stop je op tijd met eten. Met tijd bedoel ik, als je voldoende hebt gehad.
  6. Let op met tussendoortjes
    Kies vaker voor fruit, een crackertje of een droog koekje in plaats van voor een mars, een gevulde koek of een broodje kroket. Open deur toch?
  7. Kies 0% vet yoghurt
    0% vet yoghurt bevat geen vetten. Dat maakt al verschil in calorieën ten op zichte van vettere varianten.
    Maar let wel op dat er weinig suikers in zitten. Die van optimel (ik heb geen aandelen) of Skyr is een goed idee. Deze bevatten weinig suikers en geen vet, maar wel de eiwitten zodat je een verzadigd gevoel hebt en daardoor minder behoefte hebt om te snacken.
  8. Honger? Drink een glas water
    Denk je dat je honger hebt, drink dan eerst een glas water. Vaak heb je dorst.
    Doordat je water drinkt en niets eet, krijg je ook geen calorieën binnen. Heb je nog steeds honger na een glas water, pak dan een calorie-arm tussendoortje (zie punt 6).
  9. Tel calorieën
    Door in een app bij te houden hoeveel je eet, zie je wat je aan calorieën binnen krijgt. Je maakt dan vrijwel automatisch betere keuzes. Je kunt dit bijhouden in bijvoorbeeld de app ‘my fitness pal’.
9 tips om minder calorieën binnen te krijgen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wil jij eindelijk afvallen zonder dieet?Download mijn e-books of doe de gratis online training.

Zie je door de bomen het bos niet meer?
Wil jij meer informatie over waarom diëten niet werken en wat je juist wel moet doen?
Download dan NU gratis de e-books 'De ONzin van diëten' en 'Voeding en mindset'
Of doe direct de gratis online training.
Veel leesplezier!

Download ebooks/Start de training hier