Hoe je over een situatie denkt, bepaalt wat de gevolgen van een situatie zijn. Niet de situatie zelf.
Dit kan ik het beste verduidelijken met een voorbeeld.

Situatie
In de ochtend spreek ik met mezelf af dat ik op z’n laatst om 17.30 van m’n werk thuis zal komen.
Om 18.05 steek ik de huissleutel in het sleutelgat.

Mijn negatieve gedachten
De afgelopen weken heb ik te hard gewerkt. Ik ben steeds te laat thuis gekomen en dit gaat me niet nog eens gebeuren. Ik ben moe, toe aan vakantie en ik wil de tijd hebben om rustig te koken.

17.00
Verdorie, ik kan het werk niet laten liggen, dan stapelt het zich zo ontzettend op en moet ik in het weekend nog aan de bak, maar ik heb nog maar een half uur de tijd. Het gaat me weer niet lukken.

17.10
Ik ga het niet meer redden. Nu is het vast ook drukker op de weg, zodat ik nog later thuis kom. Zo kom ik toch nooit tot rust.

17.30
Eindelijk klaar. Jahoor, spring maar op rood (stom stoplicht!). Kan er ook nog wel bij. Alsof ik nog niet laat genoeg was. Rijd nou eens door slome, ik wil naar huis! Jeetje, je bent op de fiets nog sneller.

18.05
Veel te laat thuis. Waarom lukt het me nou niet om op tijd thuis te komen?! Nu heb ik geen puf meer om te koken hoor, veel te laat.

Het gevolg
Ik app mijn vriend dat hij langs de friettent kan rijden op zijn weg naar huis, want ik heb geen tijd meer om te koken.

Nog eens…..

Situatie
In de ochtend spreek ik met mezelf af dat ik op z’n laatst om 17.30 van m’n werk thuis zal komen.
Om 18.05 steek ik de huissleutel in het sleutelgat.

Mijn positieve gedachten
De afgelopen weken heb harder gewerkt dan goed voor me is. Ik ben steeds laat thuis gekomen en vandaag ga ik dat anders doen. Ik kom op tijd thuis, zodat ik rustig een gezonde maaltijd kan koken.

17.00
Het werk is niet af. Ik heb nog zo’n 10 minuten nodig. Het is niet anders, ik maak het af en hopelijk ga ik de geplande tijd nog redden.

17.10
Hmm, nog niet klaar. Jammer, nog even doorbikkelen en dan is het klaar.

17.30
Helaas, ik had nu thuis willen zijn, dat is niet gelukt. Het werk is gedaan, dat kan ik loslaten. Nu hoef ik niet terug te komen in het weekend, want het ligt allemaal klaar voor maandag. Fijn! Shit, het stoplicht springt net op rood. Nou ja, als ik dan toch moet wachten, kan ik net zo goed even rustig om me heen kijken. Wauw, wat een mooie herfstkleuren hebben de bomen al.
18.05
Home sweet home. En mijn werk is klaar. Ik heb nog kip in de vriezer, dat kan ik even ontdooien en in de tussentijd de zilvervliesrijst vast op het vuur zetten. Ik app mijn man even dat hij zich niet hoeft te haasten, omdat ik net pas aan het eten ben begonnen.

In beide gevallen is de situatie exact hetzelfde. De gedachten over die situatie zijn echter heel anders. Als je negatief denkt, is het resultaat ook negatief. In dit geval ga je ongezond eten, terwijl je dat niet wilt. Waarschijnlijk baal je daar vervolgens weer van en zodoende blijf je in een negatieve spiraal hangen.
Wanneer je positiever denkt. Het los kan laten dat het werk nu eenmaal niet eerder af was, zie je de mooie omgeving terwijl je bij de stoplicht staat (in tegenstelling tot scherp naar het stoplicht blijven kijken met tikkende vingers op het stuur, alsof het daardoor sneller op groen springt). Dat geeft je een goed gevoel. Vervolgens heb je nog steeds energie om te gaan koken en eet je gezond.

Ben je bewust van je gedachten zodat je het kunt doorbreken als je in een negatieve spiraal dreigt te raken. Je maakt daardoor betere keuzes en daar heb je op korte én op de lange termijn profijt van.

 

Negatieve gedachten versus positieve gedachten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wil jij eindelijk afvallen zonder dieet?Download mijn e-books of doe de gratis online training.

Zie je door de bomen het bos niet meer?
Wil jij meer informatie over waarom diëten niet werken en wat je juist wel moet doen?
Download dan NU gratis de e-books 'De ONzin van diëten' en 'Voeding en mindset'
Of doe direct de gratis online training.
Veel leesplezier!

Download ebooks/Start de training hier