Het kan niet vaak genoeg herhaald worden. Je hebt geen dieet nodig om af te vallen. Wat je wil doen is je leefstijl, gewoonte voor gewoonte, aanpakken. Crashdiëten zorgen slechts tijdelijk voor gewichtsverlies. Je komt daarna net zo hard weer aan.
Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.

Dus geen dieet, maar wel resultaat. En dan nu antwoord op de vraag: “Hoe dan?”
Door rekening te houden met een paar vuistregels.
1) Tel calorieën
2) Doe wat goed voelt
3) Hanteer de 80/20-regel

  1. Tel calorieën
    Door bij te houden hoeveel je eet, leer je keuzes maken. In de gratis app my fitness pal kun je invullen wat je door de dag heen eet. Je ziet dan meteen hoeveel calorieën je binnenkrijgt. Om te weten hoeveel calorieën jij kunt eten om af te vallen, moet je weten wat je energiebehoefte is. Dat kun je eenvoudig hier berekenen.
    Wanneer je onder je energiebehoefte blijft (vrouwen niet minder dan 1200 calorieën en mannen niet minder dan 1500 per dag!!), val je af. Wat je eet, maakt daarbij niet uit. Als je alleen maar chocola eet, maar minder dan je energiebehoefte, zul je afvallen. Dat is ook zo als je de hele dag niets anders eet dan sla. Van zowel alleen sla als alleen chocola, zul je je niet goed/fit voelen en waarschijnlijk honger hebben. Dat brengt me bij punt 2.
  2. Doe wat goed voelt
    Als eerste zorg je dat je niet teveel eet. Vervolgens ga je bij jezelf na of je je er prettig bij voelt. Ben je fit? Kun je je goed concentreren? Heb je energie om de dingen te doen die wilt doen? Als dat zo is, eet je waarschijnlijk goed. Je eet niet te veel en je krijgt de goede voedingsmiddelen binnen. Als dat niet het geval zou zijn, zou je je moe voelen of hoofdpijn hebben bijvoorbeeld. Wanneer je dat soort signalen gedurende een langere periode ervaart, is er wellicht wat mis met wat je eet. Misschien eet je teveel suiker of eet je te onregelmatig.
    In de app my fitness pal kun je zien wat de verhouding van koolhydraten, vetten en eiwitten is over de gehele dag gezien, maar ook per voedingsmiddel. Stel dat de app aangeeft dat je veel suiker eet, kun je per voedingsmiddel kijken waar het in zit en dat vervangen door iets waar minder suiker in zit.
    Belangrijk is dat je je goed voelt. Dat vertelt je of je goed bezig bent of niet.
    (Natuurlijk kan er ook wat medisch mis zijn, maar begin met je voeding. Daar kun je veel klachten mee ondervangen. Houden de klachten aan, ga dan vooral naar je huisarts)
  3. Hanteer de 80/20-regel
    Zoals gezegd zorg je dat je niet teveel eet en vervolgens dat je je daar goed bij voelt.
    Mag je dan nooit meer snoepen of iets anders lekkers?
    Natuurlijk wel! De sleutel is ook hier weer dat je dat niet te veel doet.
    En wat is dan niet te veel?
    Daarvoor hanteer ik de 80/20-regel. Dat houdt in dat je voor 80% verantwoorde, gezonde voeding neemt en 20% gebruikt voor snoep, koek, alcohol, etc.
    Dat kun je op verschillende manieren doen. Je kunt ervoor kiezen om elke dag die 80/20-regel aan te houden, maar je kunt ook 5 à 6 dagen in de week gezond eten en 1 à 2 dagen in de week gebruiken voor wat ongezondere keuzes. Doe wat voor jou werkt.

Vragen? info@fitmetfemke.nl

Geen dieet, wel resultaat! Maar hoe dan?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wil jij eindelijk afvallen zonder dieet?Download mijn e-books of doe de gratis online training.

Zie je door de bomen het bos niet meer?
Wil jij meer informatie over waarom diëten niet werken en wat je juist wel moet doen?
Download dan NU gratis de e-books 'De ONzin van diëten' en 'Voeding en mindset'
Of doe direct de gratis online training.
Veel leesplezier!

Download ebooks/Start de training hier