2 tips om bewuster te gaan eten

Afvallen begint niet met diëten. Dat werkt niet. Een blijvende verandering werkt wèl. Om tot verandering te kunnen komen, is het nodig je bewust te zijn van hoe je eetpatroon is, hoe je nu eet. Als je dat niet weet, kun je ook geen veranderingen aanbrengen.
Daarom is het zo voornaam dat je weet wat, wanneer en hoeveel je eet. Dit kun je bijvoorbeeld in de app ‘my fitness pal’ precies bijhouden. Deze is gratis te downloaden en absoluut een aanrader. Naast het invullen in een app wat je precies eet, heeft bewust eten ook te maken met gevoel dat je bij eten hebt. Om je daar bewuster van te maken, volgen hier 2 tips.

1. Eet als je honger hebt

Luister naar je lijf, eet wanneer je honger hebt, niet omdat je het etenstijd is. Eet zoals het past in je ritme.
Voor mij betekent dit dat ik soms niet met het avondeten mee-eet met de rest van het gezin. Ik ga wel mee aan tafel zitten voor de gezelligheid, maar ik eet dan wat anders of niet. Dit is bijvoorbeeld het geval als mijn man pas om 18.00 thuis is en ik om 18.45 hardlooptraining heb. Als ik om 18.00 een vol bord eet, zit dat in de weg tijdens de training. Ik neem dan een klein beetje en na de training eet meer. Dan heb ik namelijk echt honger!

Vraag jezelf of je echt honger hebt als je de gedachte krijgt dat je wilt gaan eten. Heb je hoofdhonger of buikhonger? Als je hoofdhonger hebt, neem dan een kop thee. Je ‘denkt’ dat je wat moet eten, maar je lijf is het daar niet mee eens. Dat is wel het geval als je buikhonger hebt. Dan vertelt je je lijf je dat je iets moet eten, je buik rammelt bijvoorbeeld. Dan is het tijd om te eten.

2. Eet langzaam en met aandacht

Neem de tijd voor het eten. Eet niet in de auto, tijdens het koken of even snel wat tussendoor.
Ga er rustig voor zitten. Eet met bestek en kauw goed. Voel wat je eet, hoe voelt het in je mond? Geniet van elke hap, wat proef je eigenlijk?
Op die manier heb je meer profijt van je eten. Niet alleen mentaal, omdat je het bewuster doet en je beter proeft wat je eet, maar ook fysiek. Je krijgt na 15 minuten ongeveer pas een signaal dat je genoeg hebt gehad. Als je snel eet, neem je al gauw teveel en kom je met een veel te volle maag te zitten. Zeg nou zelf, dat voelt niet prettig toch?!

Afvallen is stoppen met diëten en bewust gaan eten: 2 tips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wil jij eindelijk afvallen zonder dieet?Download mijn e-books of doe de gratis online training.

Zie je door de bomen het bos niet meer?
Wil jij meer informatie over waarom diëten niet werken en wat je juist wel moet doen?
Download dan NU gratis de e-books 'De ONzin van diëten' en 'Voeding en mindset'
Of doe direct de gratis online training.
Veel leesplezier!

Download ebooks/Start de training hier