Er bestaan veel misverstanden over afvallen. Ik neem er in dit blog 5 onder de loep.

1. Van vetten word je dik
Je wordt dik van teveel eten, van meer calorieën binnenkrijgen dan je kwijtraakt met bewegen. Dus niet van het eten van bepaalde voedingsstoffen.
Vetten leveren meer calorieën dan eiwitten en koolhydraten. Daarom is deze mythe ontstaan.
Toch word je niet dik van het eten van gezonde vetten, te weten onverzadigde vetten, ookal leveren ze meer energie. Je krijgt er namelijk ook een voller gevoel van. Je bent eerder en langer verzadigd waardoor je minder tussendoortjes zult nemen omdat je minder honger hebt.

2. Van koolhydraten word je dik
Je wordt dik van teveel eten, van meer calorieën binnenkrijgen dan je kwijtraakt met bewegen. Inderdaad, dat is precies dezelfde zin als de eerste zin bij punt 1. Ik herhaal deze hier, omdat je om die reden ook van het eten van koolhydraten niet dik wordt. Je hebt ze nodig om energie te kunnen verbranden. Om lekker te kunnen sporten of fietsen naar je werk. Daar gebruikt het lichaam in eerste instantie koolhydraten voor.
Let er wel op dat je trage koolhydraten eet, bijvoorbeeld uit bananen, volkoren pasta of havermout. Die komen langzaam vrij waardoor je geen piek in je bloedsuikerspiegel krijgt. En dat wil je voorkomen, omdat je dan juist meer zin in zoet krijgt en eerder zult gaan snaaien. En van dat snaaien word je wel dik!

3. Van gezond eten val je af
Teveel = teveel. Ook als je teveel gezonde voeding eet kom je aan. Kom ik wederom terug op de eerste zin in de voorgaande stukjes: Je wordt dik van teveel eten, van meer calorieën binnenkrijgen dan je kwijtraakt met bewegen. Dat geldt ook voor gezonde voeding.
Natuurlijk is het beter om gezonde voeding te eten. Dan zul je je fitter voelen en ook gewoon gezonder zijn. Maar nogmaals: teveel = teveel

4. Van snacken word je dik
Zoals je van gezonde voeding dik wordt als je er teveel van eet, zul je ook dik worden van snacken als je dat teveel doet. Maar als je af en toe wat lekkers neemt en zorgt dat je niet meer eet dan je nodig hebt, kan dat prima. Je hoeft echt niet voor de rest van je leven van de chocolade af te blijven. Maar doordat het veel calorieën bevat, moet je opletten dat je er niet teveel van eet, want….en daar is die weer: Je wordt dik van teveel eten, van meer calorieën binnenkrijgen dan je kwijtraakt met bewegen.

5. Van eten na 20.00 word je dik
Je lijf werkt niet met etmalen. Dat werkt continu door, zo ook je vetverbranding. Dat stop niet omdat jij gaat slapen. De energie van in de avond, wordt de volgende dag (en tijdens je slaap) gewoon weer gebruikt.
Natuurlijk is het minder verstandig om ‘s avonds op de bank een zak chips leeg te eten. Maar het is net zo onverstandig om dat om 14.00 in de middag te doen. Dat is namelijk wel een goede manier om dik te worden, omdat het erg veel lege calorieën bevat.
Ook hier geldt weer: Je wordt dik van teveel eten, van meer calorieën binnenkrijgen dan je kwijtraakt met bewegen.

Conclusie: Je wordt dik van teveel eten, van meer calorieën binnenkrijgen dan je kwijtraakt met bewegen. 

5 afvalmythes ontkracht

Eén gedachte over “5 afvalmythes ontkracht

  • Goede ontkrachtingen Femke, je hoort het zo vaak en daarom gaat het ook vaak mis met blijvend afvallen. Ik hou daarom bij wat ik eet zodat ik in mijn budget van kcal blijf die ik nodig heb. Zo krijg je goed inzicht in wat je eet en ook dat lekkere snaaiers best kunnen maar het een hoop budget gebruikt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wil jij eindelijk afvallen zonder dieet?Download mijn e-books of doe de gratis online training.

Zie je door de bomen het bos niet meer?
Wil jij meer informatie over waarom diëten niet werken en wat je juist wel moet doen?
Download dan NU gratis de e-books 'De ONzin van diëten' en 'Voeding en mindset'
Of doe direct de gratis online training.
Veel leesplezier!

Download ebooks/Start de training hier