3 redenen waarom koolhydraatarm eten niet de manier is om gewicht te verliezen

In allerlei media heb je gehoord dat koolhydraatarm eten dé oplossing is als het gaat om de strijd tegen de kilo’s. Verschillende programma’s op tv, artikelen in kranten en talloze diëten zweren erbij dat koolhydraatarm eten ervoor gaat zorgen dat je af gaat vallen.

Dat is niet zo.

Hebben al deze mensen dan ongelijk Femke?
Ja en nee. Laat me je uitleggen waarom.

Er zijn drie redenen waarom dit niet zo is en ik begin met de belangrijkste.
1) Je valt af als je minder eet dan je verbruikt
Of je nu koolhydraatarm, eiwitrijk, of alleen maar brood eet (ja, er bestaat ook een brooddieet), als je minder in je lichaam stopt aan energie (lees calorieën) dan je eruit haalt door te bewegen, dan val je af.
Echt, het is doodsimpel. Dat is het enige wat werkt.
Het is niet nodig om je koolhydraten flink te minderen als je af wilt vallen. Teveel is teveel, ook als het weinig koolhydraten zijn. Die koolhydraten ga je vervangen door vetten en eiwitten. Als je alleen (of vooral) vetten en eiwitten eet, maar je eet die meer dan je wat je nodig hebt, zul je nog altijd niet afvallen.

2) Je hebt koolhydraten nodig
Het is niet zozeer belangrijk om minder koolhydraten te eten, het is vooral belangrijke wélke koolhydraten je eet. Het minderen van de koolhydraten die je bloedspiegel snel doen stijgen is absoluut een goed idee. Het is beter voor je gezondheid om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Als we namelijk voortdurend veel suiker (een koolhydraat) of andere koolhydraten binnenkrijgen die in het lichaam snel worden omgezet in suikers, zal ons lichaam dit ook snel moeten opslaan. Dat gebeurt in de vetcellen. Wanneer dat te vaak en te snel moet gebeuren, gaan de overvolle vetcellen protesteren en slaan ze dicht. Daardoor worden de cellen insulinerestistent en de tactiek van het lichaam om de bloedsuikerspiegel stabiel te houden, werkt niet meer. Zo ontstaat diabetes type 2 (Henkdrik Ennart, 2017).
Om die reden is het belangrijk op te letten welke koolhydraten je binnenkrijgt.
Koolhydraten uit bijvoorbeeld pizza, wit brood en frisdrank kun je daarom beter vermijden.

Maar je hebt ook koolhydraten nodig. Ze zijn je brandstof. Ze zorgen dat je energiek bent door de dag heen, zodat je de dingen die je wilt doen ook fysiek kunt doen zonder dat je uitgeput raakt. Ze leveren de energie die je nodig hebt. Haal deze koolhydraten uit volkoren producten, granen, groente en fruit met weinig suikers.

Hoe weet je nou of je de goede koolhydraten eet?
Daarvoor kijk je naar de glycemische lading (GL). Heeft een voedingsmiddel een hoge GL, dan stijgt je bloedsuikerspiegel snel. Heeft het een lage GL, dan stijgt de bloedsuikerspiegel nauwelijks en/of traag.
Als je dit googled, kom je snel veel te weten, maar onderaan dit blog heb ik een site vermeld waar je kunt kijken voor meer informatie.

3) Een koolydraatarm dieet kan de darmflora schade berokkenen
Wanneer je koolhydraatarm eet, heb je kans dat je ook te weinig vezels binnenkrijgt. Wanneer je weinig vezels eet, brengt dat ook schade toe aan de vriendelijke bacteriën in je darmen, die van daaruit de signalen afgeven om de bloedsuikerspiegel te reguleren (Hendrik Ennart, 2017).
En, zoals ik in het vorige punt heb aangestipt, verhoogd dat de kans op diabetes type 2.

Samengevat
– Een koolydraatarm dieet is niet de oplossing voor je overgewicht. De enige oplossing is minder te eten dan je verbruikt.
– Je doet er goed aan koolhydraten met een hoge GL en met weinig vezels (wit brood, frisdrank, pizza) zoveel mogelijk te laten staan. Op die manier verminder je de kans op o.a. diabetes type 2.
– Koolhydraatarm eten kan ervoor zorgen dat je te weinig vezels binnenkrijgt, met als gevolg dat de kans op diabetes type 2 stijgt.

Bronnen:
– Ennart H & Ekstedt N, Gelukseten, het verband tussen goed eten en een goed humeur. Uitgeverij Unieboek|Het Spectrum bv, Houten. 2017
https://www.diabetesfonds.nl/over-diabetes/eten-met-diabetes/glycemische-index



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *