9 tips om sneller gewicht te verliezen

Door rekening te houden met een aantal voedingstips kun je al snel vorderingen maken in het weer vriendinnetjes worden met je weegschaal 😉
Besef wel dat je dit niet slechts maar een paar weken moet doen, maar voor de rest van je leven. Je zult je gewoontes blijvend moeten veranderen, want als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg. En dat willen we juist niet toch?!

Deze 9 tips gaan je zeker helpen, maar doe ze niet allemaal tegelijk. Kies er twee of drie uit waar je mee begint. Het is veel gemakkelijker om maar een paar dingen te veranderen dan ineens je hele eetpatroon om te gooien. Kleine stapjes leiden tot grote veranderingen.

1. Eet je ontbijt met veel eiwitten bijvoorbeeld door kwark te eten met wat noten erin. Door dit te doen zal je langer een verzadigd gevoel hebben en zo je snaaidrang halverwege de ochtend tegengaan.

Doe bijv een handje noten in je kwark bij je ontbijt

2. Vermijd frisdrank of vruchtensappen omdat deze vaak heel veel suikers bevatten. Drink liever water, thee, of water met citroen.

3. Eet langzaam zodat je bewuster eet en het signaal dat je geen honger meer hebt goed bij je binnenkomt. Het duurt namelijk 15-20 minuten voor je hersenen registreren dat je voldoende hebt gegeten. Als je langzaam eet, merk je dus tijdens het eten dat je vol raakt en stop je eerder met eten. Dit gaat het ‘oh, ik heb buikpijn van het eten’-gevoel tegen.

4. Drink een half uur voor de maaltijd een glas water. Daardoor zit je maag eerder vol en ga niet overeten. Ook kom je dan eerder aan je hoeveelheid vocht dat je per dag moet drinken (zo’n 1,5 tot 2 liter) 😉

Drink voldoende water, laat frisdrank (vaker) staan

Eet vezels. Je hoeft je koolhydraten niet te laten staan (lees hier waarom niet), vezels (dat zijn ook koolhydraten) zorgen dat je darmen zich prettiger voelen en je eerder vol zit. Eet dus volkoren pasta in plaats van witte pasta en volkoren brood in plaats van wit brood.

Laat vetten niet staan, maar kies voor meervoudig onverzadigde vetten (ezelsbruggetje: de ‘o’ van oké). Deze vind je noten, volvette vis zoals zalm en avocado bijvoorbeeld.

Gebruik een kleiner bord. Op een groot bord past meer, dus eet je meer. Zo simpel is het. Als ons bord niet vol ligt, denken we dat we onvoldoende gegeten hebben. Een groot bord zullen we dus net zo goed helemaal vullen, dan een klein bord. Terwijl je met een vol maar klein bord ook het idee hebt dat we voldoende eten. Wat ook zo is!

Vul je bord voor de helft met groente en krijg veel minder calorieën binnen, maar meer vezels vitaminen en mineralen. Win-win toch?!

Slaap voldoende zodat je uitgerust bent. Als je slecht slaapt, heb je eerder honger dan wanneer je lijf voldoende tot rust is gekomen. Waarschijnlijk ben je ook gezelliger voor je omgeving ;).

Meer weten?
Check mijn gratis e-book of luister naar mijn podcast

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *