waarom-afvallen-niet-lukt

De 2 grootste fouten die je maakt als je af wilt vallen

Iedereen is er op de een of andere manier mee bezig of mee bezig geweest: hun gewicht. Jij bent daar waarschijnlijk geen uitzondering op.
Als het gaat om afvallen zijn er 2 misvattingen die ik het vaakst tegenkom in mijn werk als gewichtsconsulente en mental coach.


1) Je mag alleen gezonde voedingsmiddelen eten


Dit is pertinent niet waar. Gelukkig, want ik pak dagelijks wat lekkers.
Iets wat niet als ‘gezond’ bestempeld wordt door de meeste mensen.
En jij kunt dit ook doen en toch slank zijn/worden.

De grootste fout is overigens ervan uitgaan dat voedingsmiddelen los van elkaar gezond of ongezond zijn. Een appel wordt als gezond gezien, maar bevat wel veel suikers. Een mars kan als ongezond gezien worden, maar als je als sporter de man met de hamer tegenkomt, is die mars ineens een heel goed idee.
Je kunt iets pas als gezond of ongezond bestempelen als je het in het groter geheel ziet. Neem bijvoorbeeld weer die mars. Wanneer je een zittend beroep hebt, weinig beweegt daarnaast en je eet dan een mars, is dat wellicht niet zo’n goed idee. Dan kun je beter kiezen voor een stuk komkommer of een cracker met avocado (ik noem maar wat).
Maar als jij die wielrenner bent die een steile berg op moet fietsen nadat je al 200km op 40km/u gemiddeld hebt gefietst, dan kan die snelle suiker uit een mars heel erg welkom zijn.

Kortom: iets kan niet gezond of ongezond zijn zonder het in het hele leefpatroon te zien. En weet je zeker dat iets ongezond is? Neem het af en toe gerust. Als je basispatroon goed is, is soms wat ongezonds geen enkel probleem. Als je er maar van geniet 😉


2) Je gaat een dieet volgen


Heel slecht idee. (lees hier waarom)
Eigenlijk zou ik het hier bij moeten laten. Maar ik ga je toch even vertellen waarom dat zo’n slecht idee is.
De twee belangrijkste redenen zijn:
– je luistert niet meer naar je lijf
– je leert er niks van

Je volgt braaf een dieet en eet wanneer dat dieet het voorschrijft. Je eet niet wanneer je honger hebt of je een beetje licht in het hoofd voelt. En je eet misschien wel als je geen honger hebt, maar moet eten omdat het nu eenmaal op je voedingsschema staat.
Je lijf snapt er vervolgens niks meer van en je honger- en verzadigingsgevoel raakt in de war. Daardoor ga je sneller te veel eten of op momenten dat je eigenlijk nog vol zit. Dat zorgt er juist voor dat je aankomt(!).

Je leert van dieet ook niets. Je ontdekt niet wat voor jou het beste werkt en je leert niet hoe je om moet gaan met moeilijke eetmomenten zoals een verjaardag, een weekendje weg of een avond alleen op de bank na een drukke dag. Als je niet leert om te gaan met je gedachten en gevoelens rondom eten, dan gaat je niet je streefgewicht bereiken en al helemaal niet behouden. Laat staan dat je een goede relatie met voeding krijgt of houdt.

Kortom: Begin niet aan het dieet. Het werkt averechts. En jij weet ook, dat ga je toch niet volhouden. Doe het niet.

Wil je nou leren wat je juist wél moet doen?
Kijk dan eens naar mijn gratis e-book ‘Hoe je een goede start maakt met afvallen in 2 weken zonder dieet’
Je kan het hier direct downloaden


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *