kilo's eraf krijgen en houden

Hoe het komt dat je in februari je goede voornemens alweer bent vergeten….

De meeste vrouwen hebben in februari hun goede voornemens alweer aan de wilgen gehangen. Ze gaan niet of nauwelijks meer naar de sportschool, hebben zichzelf alweer betrapt met een zak chips op de bank en het koken met verse producten is er door de drukte bij ingeschoten. Dus afvallen ho maar!
Hoe komt dat nou?

gewichtsverlies als goed voornemen
Maak goede voornemens concreet

Dat heeft te maken met 2 zaken.
Met het vasthouden van een bepaald gevoel aan de ene kant en het niet concreet maken van je voornemens aan de andere kant. Daardoor val je snel terug in je patroon van 2019 en zul je ook in 2020 niet afvallen. Zul je in 2020 je nog altijd even futloos voelen aan het eind van een lange dag en de weegschaal is nog altijd niet je vriendin.

Het niet vasthouden van een bepaald gevoel

Met de kerst hebben we letterlijk onze buik vol van al het eten en drinken. Herken jij het dat je met een vol gevoel aan tafel zit en denkt: ‘Dit gaan we vanaf volgend jaar anders doen!’
Op dat moment kun je je niet voorstellen, dat je dat weer laat gebeuren.
Het voelt zó niet prettig als je buik bijna lijkt te ontploffen (nu overdrijf ik een beetje, or do I?) dat je geen andere weg ziet, dan dit aan te gaan pakken.

Het gevoel dat je er nu écht wat aan gaat doen, blijft echter niet. Je volle gevoel van de kerst zakt. En hoewel je het nog lukt een aantal dagen of weken door te pakken, ebt dat geleidelijk weg (lees hier hoe je brein je tegenwerkt). Je eet bijvoorbeeld weer wat meer dan je je voorgenomen had en dat is het begin van het einde. Voor je het weet heb je je oude eetpatroon met alle gedachten die daarbij horen terug opgepakt. En dat was niet wat je met jezelf had afgesproken!

Maak je goede voornemens concreet

Je kunt dit voorkomen door je goede voornemens heel concreet te maken. Als je ze vaag omschrijft, is het moeilijker je eraan te houden. Of nou ja, het is gemakkelijker om je er niet aan te houden, moet ik eigenlijk zeggen.

Niet: ‘Ik ga meer bewegen’
Wel: ‘Ik ga maandag, woensdag en vrijdag na het avondeten minimaal een half uur wandelen. En als het regent ga ik toch of ik haal het op een andere dag in dezelfde week in’

Bij het eerste kun je nog alle kanten op. Wat is meer bewegen? Wanneer doe je dat? Het is ontzettend simpel om eronder uit te komen, want je hebt niets afgesproken met jezelf. Dat is bij de tweede omschrijving wél het geval. Je weet exact waar je aan toe bent, waardoor de kans vele malen groter wordt dat je het daadwerkelijk gaat doen. En blijft doen.

bewegen, wandelen, sporten

Conclusie

Als je wilt dat je goede voornemens ook ná februari in stand blijven, ben je dan bewust van 2 dingen:
– houd er rekening mee dat het gevoel van ‘dit móet anders’ wegebt en dat je ook dan door moet gaan
– maak je plannen zo concreet mogelijk
Wanneer je dit niet doet, zal het ook dit jaar weer niet lukken en heb je in 2021 weer exact dezelfde voornemens. Hoogstwaarschijnlijk weeg je zelfs nog meer dan in januari 2020.

Dus zet ‘m op. Maak die concrete plannen en ga ervoor nodig.
Hulp nodig? Plan dan een vrijblijvend en gratis een gesprek met me in.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *