Als je af wilt vallen, stop dan met jezelf labels op te plakken

Zullen we stoppen met onszelf labels opplakken?
Labels als onzeker, druk, maar een mavo’er, dik, overspannen, perfectionistisch, dromerig etc enz.
In dit artikel ga je ontdekken hoe die labels je tegenwerken. Hoe ze ervoor zorgen dat je niet afvalt. Ik geef je ook nog een tip die je meteen kunt toepassen om dat aan te pakken.

Wanneer je zegt:
‘Ik ben onzeker’
‘Ik ben druk’
‘Ik ben nou eenmaal een bourgondiër’
‘Ik ben perfectionistisch’
‘Ik ben dik’
Dan zeg je eigenlijk dat je het probleem BENT ipv dat je er af en toe last van hebt. Robin Stevens zegt het in zijn boek De kracht van NLP zo:

‘Er is niks is met je, je doet
alleen een beetje raar’

En zo is het ook. Je BENT niet onzeker. Je DOET alleen af en toe of in bepaalde situaties onzeker.
Je BENT niet druk. Je DOET af en toe wat onrustig.
Het lijkt een beetje op positieve gedachten tegenover negatieve gedachten.
Van het één krijg je een goed gevoel en van het ander juist niet. Dat werkt onbewust erg door, meer dan je in de gaten hebt.

Wanneer je stopt met zeggen dat je iets BENT, komt er ruimte om er anders naar te kijken. Om er wat aan te veranderen.
Wanneer je voor jezelf maar blijft herhalen dat je dik bent, ga je je daar bewust of onbewust naar gedragen. In feite keert je brein zich tegen je. Maar als je daarmee stopt en jezelf ziet als iemand die tijdelijk wat meer weegt, geeft dat meteen een heel ander gevoel toch?

Dan is het geen vaststaand feit meer en ga je bewust of onbewust keuzes maken die passen bij het gegeven dat je nu misschien teveel te weegt, maar dat dit slechts een tijdelijke situatie is.
Kortom je gaat minder eten en meer bewegen waarschijnlijk. En dat lijkt al sterk op de 2 dingen die de basis zijn om af te kunnen vallen. Want dat past bij iemand die tijdelijk wat meer weegt. Dat past niet bij iemand die dik is.

Ontdek hoe…


In mijn boek ‘Slank worden, zijn en blijven’ geef ik aandacht aan het uitdagen van je gedachten. Dat heb ik gedaan, omdat wéten dat je onbewust jezelf labels opplakt nog iets anders is dan het herkennen ervan. Laat staan dat je er meteen wat aan kunt doen. Het is niet zo moeilijk om je gedachten uit te dagen, om die labels die je jezelf opplakt te veranderen. Maar dan moet je wel weten hóe je dat doet.
Daarom geef ik je nu alvast een tip.

Let eens een dag op welke gedachten je allemaal hebt over jezelf. Je hoeft er niets mee te doen, gewoon opmerken dát je ze hebt.
Steeds als je zo’n gedachte opmerkt, noteer je dat. Neem een schrijfblokje mee of noteer het in je telefoon.
Ga aan het eind van de dag eens door de dingen die je opgeschreven hebt. Je hebt dan al een goede stap gemaakt in het bewust maken van onbewuste gedachten. En geloof me, dat helpt. Want ze belemmeren je nu meer dan je vermoed.

Wil je meer weten? Bestel dan hier mijn boek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *