Heb geen schuldgevoel als je eet, want van stress word je dik

Stress maakt dik
Stress maakt dik

Ken je dat? Dat je stress en een schuldgevoel hebt over (vooral lekker) eten? Dat je gaat eten in een restaurant en je steeds afvraagt wat je wel of niet mag eten? Of dat je niet meedoet aan sociale bezigheden, omdat je niet in de verleiding van teveel eten wilt komen?
In dit blog maak ik duidelijk waarom dit ervoor zorgt dat je niet afvalt. En belangrijker nog, wat je eraan kunt doen.

Stress maakt dik

Dat stress niet goed voor je is, weet je waarschijnlijk al. Maar wist je ook dat je niet afvalt als je je schuldig voelt over wat je eet?
Wanneer je iets eet dat ‘verboden’ is (verboden voedingsmiddelen bestaan niet), wat jij als verboden hebt beschouwd. Bijvoorbeeld snoep, koek, taart, chips en wijn. En je voelt je er schuldig over. Dan ervaar je een soort van stress. Als dat het geval is, dan zal je lichaam juist eerder vetten vasthouden dan afvoeren. Met als gevolg dat je niet afvalt. Alléén omdat je je schuldig voelt, terwijl je wat lekkers neemt.
Gelukkig is het niet erg als dat een enkele keer gebeurt. Maar wanneer je je steeds schuldig voelt als je wat neemt waarvan jij vindt dat het niet de bedoeling is, dan ga je op de lange duur geen gewicht verliezen.
En dat is nu precies wat je níet wilt.

Pak je schuldgevoel en je stress aan

Als je niets doet aan dat schuldgevoel, zul je je streefgewicht niet behalen. Je blijft dan een signaal van stress afgeven aan je lichaam. Dat zal als gevolg daarvan juist eerder vetten opslaan dan afvoeren.
Als je al op gewicht bent, zal het moeilijker zijn om op dat gewicht te blijven. Wat weer zorgt voor onzekere gedachten:
‘Waarom is het zo moeilijk voor me om op gewicht te blijven??’
Zo blijf je in het negatieve cirkeltje van schuldgevoel hangen.

Maar er is goed nieuws!

Er bestaan voldoende tips om wat aan je stress te doen.
Ook aan je schuldgevoel kun je eenvoudig wat doen.
Ik ga drie tips met je delen die je daarbij helpen.

2 tips om van je schuldgevoel af te komen

Voor ik inga op de 2 tips, is het eerst belangrijk dat je begrijpt waar ik het over heb als ik het over schuldgevoel heb.
Het soort schuldgevoel waar ik op doel, uit zich in de volgende gedachten:

– ‘Ik mag dat koekje bij de koffie eigenlijk niet hebben’
– ‘Verdorie, ik heb toch een toetje gegeten, met slagroom nog wel!’
– ‘Zie je wel, ik kan het niet, ik kan niet ‘nee’ zeggen als mijn collega trakteert’
– (op een verjaardag) ‘Ik mag geen chips, ik mag geen chips eten, ik mag geen chips eten, ik doe het toch, waarom heb ik dat nou gedaan!’
– ‘Ik ga niet naar die familiedag, want dan kan ik de verleiding niet weerstaan’

Als dit je enigszins bekend in de oren klinkt. Of iets wat erop lijkt. Dan zijn de volgende tips voor jou.

Tip 1 Weet wat je eet

Allereerst is het belangrijk dat je precies weet wat je eet. Als je helder hebt wat je de hele dag door al hebt gegeten. Dan weet je ook precies wat je nog kunt eten.
Iedereen heeft een energiebehoefte. Dat is de mate van energie die je nodig hebt om op gewicht te blijven. Je kunt gemakkelijk berekenen wat jouw energiebehoefte is (even scrollen op deze pagina en je weet het).
Als je af wilt vallen, blijf je daar wat onder, zodat je minder eet dan je nodig hebt. Dat is de enige manier om af te vallen (ontdek er hier meer over).
Wanneer je daar zicht op hebt, weet je waar je aan toe bent. Dat is wel zo prettig als je uiteten gaat. Door vooraf te bekijken hoeveel je je kunt eten, hoef je je ook niet schuldig te voelen.
(Wil je hier hulp bij? Kijk dan hier eens)

Tip 2 Wees niet te streng voor jezelf

snoep op z'n tijd kan geen kwaad
Snoepen mag

Misgun je niet alles. Je mag best wat lekker eten af en toe. Zoals ik bij de vorige tip al aangaf, is het een kwestie van weten wat je eet. Zodat je ook weet hoeveel ruimte je nog hebt om te besteden aan lekkere dingen op een verjaardag bijvoorbeeld.
Gun jezelf dit lekkers ook. Je hoeft jezelf niet te straffen door alleen maar gezonde voeding te eten. Denk je dat ik nooit snoep?! Ik neem elke dag wel iets wat niets met voeding te maken heeft. Of dat nou ijs als toetje is, een koekje bij de thee of een bakje chips als ik alleen op de bank zit. Ik gun mezelf dat. Ik trek het niet als ik dat nooit mag doen. En dat hoeft ook niet. Ik weet wat ik mag eten en ben niet (meer) te streng voor mezelf. Daardoor heb ik geen schuldgevoel en geniet ik van ik eet.
Het maakt het ook vele malen gemakkelijker om ‘nee’ tegen eten te zeggen. Omdat ik weet dat het soms wel mag.

Heeft dit vragen bij je opgeroepen?
Vraag dan geheel vrijblijvend een telefonisch aanpakgesprek met me aan. Dat kost je niets, slechts tijd 😉







Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *