Jezelf vergelijken met anderen is een slecht idee, behalve als je het goed doet.

We doen het allemaal: onszelf vergelijken met anderen. Maar jezelf vergelijken met anderen is een slecht idee.
In dit blog deel ik dé reden waarom je daar het beste vandaag nog mee kunt stoppen. Tenminste, als je het, net als de meeste mensen, niet goed doet. Hoe doe je het dan goed vraag je? Ook daarvoor heb ik aandacht in dit blog.

“Jezelf vergelijken kan gevaarlijk zijn, maar het is ook begrijpelijk dat we het doen”, zegt sociaal psycholoog Heidi Grant Halvorson. “We zijn nu eenmaal mensen, en mensen gaan op zoek naar vergelijkende informatie om ons heen.”

Dat vergelijken, ik deed het ook

In de tijd dat ik nog overgewicht had, deed ik dat heel sterk op een ongezonde manier. Ik keek vooral naar de vrouwen die slanker waren dan ik en was daar dan enorm jaloers op. Ik wilde dat ook, maar voelde me neerslachtig worden als ik bedacht dat ik dat waarschijnlijk nooit zou hebben (dacht ik toen). En ook nu nog vind ik het soms lastig.
(wat ik nog meer lastig vond, maar nu beter kan en daardoor slank ben, lees je hier)
Ook keek ik bij anderen vooral naar wat ik zelf graag wilde hebben. Bijvoorbeeld een platte buik. Die had (en heb) ik niet.
De gebreken die ik zelf vond dat ik had: geen platte buik, kleine borsten en geen taille. Daar keek ik vooral vol afgunst naar bij anderen.
Anderen met wél een platte buik, met wél een mooie cupmaat en mét taille. En dat brengt me bij dé reden waarom vergelijken een slecht idee is.

Het brengt je niets

Als je gaat vergelijken zoals ik dat deed, als je alleen maar kijkt naar wat jij niet hebt en anderen wel. Dan word je daar niet gelukkiger van. Dan is jezelf vergelijken met anderen een slecht idee. Het legt de nadruk op wat je niet fijn vindt, op wat je niet hebt, op waar je ongelukkig mee bent. (lees hier meer over positieve versus negatieve gedachten)

Ook brengt je deze manier van vergelijken je niks.
Je hebt er niets aan om dingen te denken als:

‘Waarom valt zij wel af en ik niet?’

Misschien heeft zij wel een week niet gegeten of sport ze 100 uur in de week. Ik overdrijf nu natuurlijk, maar het punt is dat jouw situatie nooit hetzelfde is als dat van een ander.
Wat moet je dan wél doen?

vergelijk jezelf niet met anderen, maar met jezelf

Vergelijk jezelf met jezelf

Daarom is het zaak je te vergelijken met jezelf in plaats van met een ander. De enige soort vragen die je jezelf moet stellen, zijn vragen als:
‘Heb ik het beter gedaan dan gisteren?’
‘Weeg ik minder dan vorige week?’
‘Ben ik fitter dan een maand geleden?’
‘Heb je me vaker aan mijn eigen afspraken gehouden de laatste paar dagen?’

Dan weet je over verder komt in je proces. Of je dichterbij je doel komt.
Dat kom je niet te weten door jezelf te vergelijken met anderen.

Dr. Halvorson: “Velen van ons vergelijken nog altijd verkeerd. Op die manier gaan we het grote plaatje nooit zien.”

Blijf het grote plaatje zien. Het is niet verkeerd om jezelf te toetsen met anderen, maar doe dat dan op een positieve manier.
Bijvoorbeeld door te kijken naar anderen die al slank zijn, niet uit jaloezie, maar door ervan te leren. Wat doet zij en kan ik dat ook toepassen? Zou mij ook kunnen helpen om slanker te worden?

Blijf daarnaast kijken naar hoe jij beter bent dan jezelf een dag, een week of een maand geleden. Als je dat doet, vergelijk je niet meer verkeerd, maar op de juiste manier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *