gezond eten volhouden

Druk en toch gezond eten? Met deze 5 tips kun jij het ook!

Gezond eten, een voornemen wat alle vrouwen wel eens of meerdere malen in haar leven hebben gemaakt. Veel vrouwen nemen zich voor om hun eetpatroon in positieve zin om te gooien, maar zijn na een maand weer terug bij af. Want het drukke leven van alledag slokt ze op.

Toch is het echt mogelijk om gezonder te blijven eten. Ook als je eigenlijk gewend bent om iedere avond op de bank een zak chips leeg te eten. Met de 5 tips in dit blog, wordt het een stuk gemakkelijker.

5 tips om gezonder te blijven eten

Het is lastig om gezonde gewoontes vol te houden. Na een lange drukke dag heb je niet altijd zin om de tijd te nemen om te koken. Je wilskracht is op zo’n moment niet heel groot. En als je daarvoor eigenlijk ook nog eerst naar de supermarkt moet, is een pizza gauw besteld.
En als je dan toch al slecht gegeten hebt, kun je net zo goed ook dat ijs opeten wat in de vriezer ligt. Slagroom erbij? Wel ja joh. Het is toch al verpest.
Dat kan gelukkig anders.

1. Zet ongezond eten achter in de (koel)kast.

Wanneer je een kastje opentrekt en het eerste wat je ziet is een pak koeken, dan is de kans groot dat je hand naar een koek (of 2) grijpt. Je kunt er bijna niet omheen. Breng daar verandering in. Zet het achter de gezonde dingen. Op die manier zie je het niet meteen. En als je het wel ziet, maar je moet er eerst van alles voor aan de kant zetten, dan ligt het eerder voor de hand dat je het laat. Zeker als je weinig tijd hebt.

2. Ga niet met een lege maag boodschappen doen

Boodschappen doen als je honger of trek hebt, is een heel slecht idee.
Je neemt dan onbewust (of bewust) veel meer eten mee dan je nodig hebt. En vaak zijn dat niet de gezondste dingen.
En juist die dingen liggen in de kast te roepen als je moe, chagrijnig bent of je verveelt.
Haal het niet in huis, dan kun je het ook niet opeten. Als je een volle maag hebt als je boodschappen doet, dan haal je minder snel lekkere dingen in huis. Je bent dan sterk genoeg om de ‘gevaarlijke’ gangen in de supermarkt te vermijden. Moet ik uitleggen wat ik met gevaarlijke gangen bedoel? Nee toch.

3. Leg de lat niet te hoog

Wanneer je ineens je hele eetpatroon omgooit, weet je één ding zeker: dat ga je niet volhouden.
Verwacht niet meteen het hoogst haalbare. Begin met het veranderen van 2 of 3 eetgewoonten. Pas als er eentje ingesleten is, neem je er een nieuwe bij. Op die manier blijft het te overzien. Het geeft ook eerder het gevoel van: ‘ik kan dit’. Het is namelijk gemakkelijker om maar 2 of 3 eetgewoonten aan te passen, dan meteen je hele manier van eten.
Als je ervaart dat iets lukt, ga je door. En dat is wat je wilt.

4. Baal niet als het ‘fout’ gaat

Het is niet erg als het even niet lukt zoals je had gepland. Dat is niet het einde van de wereld. Echt niet. Zie het als een leermomentje.
Was je bijvoorbeeld van plan om in de middag al wat voorbereidingen te doen voor de avondeten, maar is dat niet gelukt omdat een afspraak uitliep. Denk dan niet dat het ‘allemaal toch nooit lukt’. Ja, het is vandaag niet gelukt, maar is dat een probleem? Ben je daarom meteen weer helemaal terug bij af? Natuurlijk niet!
Bedenk hoe je dat de volgende keer anders kunt doen. Hoe ga je het oplossen als zoiets voorvalt? Misschien kun je zorgen dat er een vers gekookte maaltijd in de vriezer ligt? Dan heb je altijd wat achter de hand.

5. Wil je dit echt eten nu?

Vraag jezelf af of je echt die reep chocolade, die roze koek of dat zakje drop wilt eten. Is het echt waar je op dat moment zin in hebt? Is het echt zo lekker dat je daar je voornemen om gezonder te eten voor op wilt geven?
Niks smaakt zo lekker als slank zijn (Kate Moss).
Het gevoel wat je krijgt als je de verleiding hebt weerstaan, weegt niet op tegen de smaak van de snack die je wilde nemen.

Wat zeg je? Jij vindt van wel?
Nou prima, dat neem je het deze keer lekker wel. Maar doe het bewust en eet niet de hele reep chocolade in één keer op.

Heb je hier nog wat hulp bij nodig? Of kun je wel wat extra tips en trucs gebruiken. Misschien is mijn videoserie voor moeilijke eetmomenten dan wat voor jou?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *