verboden voedingsmiddelen bestaan niet

Verboden voedingsmiddelen bestaan niet!

Zojuist las ik een blog over voedingsmiddelen die je zou moeten vermijden als je af wilt vallen. Zo zijn chips en patat dikmakers, maar mogen gekookte aardappelen wel bijvoorbeeld. Grote onzin!
Als je af wilt vallen, mag je best chips, chocola, wijn, ijs, snoep en andere vette en suikerrijke voedingsmiddelen eten. De MacDonalds hoeft niet vermeden te worden en een gevulde koek is gewoon lekker!

Bij afvallen telt maar één ding

Als je af wilt vallen is maar 1 regel belangrijk: eet minder dan je verbruikt.
Het gaat er daarbij om hoeveel calorieën je eet en niet welke calorieën je eet.
Bekijk de volgende rekensommetjes eens:

Verbruik: 2000 calorieën
Inname: 2200 calorieën
Uitkomst: + 200 calorieën per dag = gewichtstoename

Verbruik: 2000 calorieën
Inname: 1700 calorieën
Uitkomst: – 300 calorieën per dag = gewichtsverlies

Afvallen is niet moeilijk

Is het echt zo simpel? Ja! Het is echt zo simpel.
Of je nu 1700 calorieën suiker of sla eet, je eet minder dan je verbruikt dus je valt af.
Is het aan te raden om op een dag alleen maar 1700 calorieën suiker te eten? Ik denk het niet, ik geloof niet dat je je daar prettig bij voelt. Maar laten we eerlijk zijn, van alleen 1700 calorieën aan sla ook niet. Ik krijg al honger als ik er aan denk.

Laat je niet wijsmaken dat brood een dikmaker is of dat chips uit den boze is. Geen enkel voedingsmiddel is een dikmaker of is slecht voor je. Ook koolhydraten niet. Het gaat om het totaal van wat je op een dag eet. Als je op een dag niet meer dan 1700 calorieën eet en er wel 2000 verbrand, dan val je af (zie rekensommetje). Hoe je die 1700 calorieën invult doet er niet toe.

Kies waar je je goed bij voelt. Doe wat bij je levensstijl past en eet daarbij niet te veel.
Dat dit niet altijd gemakkelijk is dat weet ik uit ervaring, maar het is wel de enige manier om af te vallen.
Nogmaals:

Inname – verbruik = gewichtstoename/gewichtsverlies

Welke getallen ingevuld moeten worden bepalen of er sprake is van toename of verlies; aan jou de keus.

Wil je weten hoeveel calorieën jij kunt eten om af te vallen.
Check dat gemakkelijk hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *