Mijn visie

Ik geloof in de kracht van de mens. Daarmee bedoel ik dat ieder mens zijn of haar doelen kan bereiken. Is dat nu toe nog niet gelukt? Dan heb je een eetpatroon aangeleerd dat niet bij je past. Waarschijnlijk bezit je niet de juiste tools of vaardigheden of ontbreekt het je aan kennis om wél het juiste voedingspatroon te krijgen. Dat is niet erg. In tegendeel, dat is heel fijn! Dat betekent dat je dat kunt leren. Dat je kunt ontdekken wat voor jou het goede pad is om te bewandelen. En daar kan en wil ik je graag bij helpen. Doordat ik naast gewichtsconsulente ook mental coach ben, kan ik je datgene wat je nodig hebt aanreiken.

Een gezond gewicht

Steeds meer mensen hebben geen gezond gewicht. In Nederland kampen veel mensen met overgewicht en dat is niet bevorderlijk voor de gezondheid.

Overgewicht wordt gemeten door middel van het vaststellen van je BMI (body mass index). Die wordt berekend door je gewicht te delen door (lengte x lengte). Een voorbeeld: een vrouw van 70 kilo en een lengte van 1.65 heeft een BMI van 70 : (1.65 x 1.65) = (ongeveer) 25,2.
Het volgende is het geval wat betreft BMI:

< 18,5 = ondergewicht
18,5 – 25 = normaal gewicht25-30 = overgewicht
30-35 = obesitas
> 40 = morbide obesitas

Tot zover het theoretische stukje. Maar hoe kom je van het overgewicht af? Daarvoor zijn allerlei methoden. Van maaltijdvervangers tot acupunctuur en van de ene dieetgoeroe na de andere. Ook ik ken ze allemaal. Maar ik geloof daar niet (meer) in. Ik geloof dat je zelf weet wat goed is voor je lijf en dat je best in staat bent eigen keuzes te maken. Natuurlijk val je af door de regels van dieetgoeroes op te volgen, maar is het blijvend? Uit ervaring kan ik je vertellen van niet.
Afvallen is in theorie eigenlijk heel simpel. Eet minder dan je verbruikt en je valt af. Simpel toch?
Maar dat maakt het nog niet makkelijk, want dan zouden we allemaal slank zijn. Het is niet makkelijk. Soms is het behoorlijk lastig (denk aan verjaardagen, vakanties, een slecht humeur), maar het is zeker wel mogelijk. “Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat”. Maar lukken zal het! Ook bij jou!

 


Gedachten en gevoelens

Wat hebben gedachten en gevoelens met eten te maken?? Alles! Dat klinkt heel stellig, omdat ik ervan overtuigd ben dat het zo is. Veel mensen zullen zich herkennen in de term: emotie-eter. Je eet dan omdat je verdrietig, boos, chagrijnig of euforisch bent of wanneer je je verveelt bijvoorbeeld. Dat zijn allemaal gevoelens. Vrouwen herkennen wellicht het meer willen eten vlak voor de menstruatie. Daar komen ook gevoelens bij kijken. Hoe je je voelt kan sterk bepalen welke gedachten je over eten hebt.

“Ik voel me nu zo rot, ik heb dat snoepje wel verdiend”

“Wat een gezellig feestje, hier hoort een taartje bij”

“Ik heb een drukke dag gehad en kan nu echt even geen ‘nee’ zeggen tegen die zak chips”

Dit zijn gedachten die je kunt hebben wanneer je je op een bepaalde manier voelt. Maar weet dat gedachten geen feiten zijn. Je kan best ‘nee’ zeggen tegen die chips, je doet het alleen niet. Van dat snoepje ga je je echt niet beter voelen. Waarschijnlijk zelfs rotter, omdat je nu ook nog te veel gesnoept hebt.

Bij het afvallen of op gewicht blijven (maar ook bij aankomen) zijn hoe je je over eten voelt en wat je daarbij denkt dus belangrijk. Ik kan je helpen en je tools geven om positieve gedachten en gevoelens over eten te krijgen. Dat zal je absoluut helpen je doel te bereiken.